New Horizons | Dieric Bouts Festival kent groot succes met bijna 225.000 bezoekers

Op zondag 14 januari eindigde het New Horizons |Dieric Bouts Festival met de laatste openingsdag voor de 3 expo’s die gedurende 3 maanden liepen: ‘DIERIC BOUTS. Beeldenmaker’ in M, ‘Bouts and beyond’ in het historische stadhuis en ‘Kennis aan de Ketting’ in de Universiteitsbibliotheek. De tentoonstelling in M en de Sint-Pieterskerk brachten samen 134.000 bezoekers op de been. In het totaal trok het stadsfestival - dat meer dan 80 activiteiten telde – bijna 225.000 belangstellenden. Daarmee is de doelstelling van 200.000 bezoekers ruimschoots overtroffen.

“New Horizons | Dieric Bouts Festival heeft de Vlaamse Meester Dieric Bouts opnieuw op de kaart gezet”, verklaart Jan Jambon, Minister-president van de Vlaamse Regering en Vlaams minister van Cultuur. “Het stadsfestival met als publiekstrekker de expo in M heeft de Leuvense schilder op innovatieve wijze onder de aandacht gebracht, niet enkel in Vlaanderen maar ook ver daarbuiten. Maar naast de uitstekende publieksopkomst, blijkt ook de tevredenheid heel groot. In samenwerking met EventFlanders is een impactstudie en publieksbevraging uitgevoerd en daaruit bleek onder meer dat 94% van de bezoekers aan het New Horizons | Dieric Bouts Festival tevreden tot uiterst tevreden is over hun ervaring. Dat is een indrukwekkend resultaat. Bouts was een vernieuwer die gretig nieuwe horizonten verkende en zo voor velen een inspiratiebron bleek – in zijn tijd maar evenzeer in 2023. ​ We hebben dan ook met volle overtuiging dit initiatief van KU[N]ST Leuven, samenwerkingsverband van stad Leuven en KU Leuven en M Leuven ondersteund”.

Mohamed Ridouani, burgemeester van Leuven, is bijzonder opgetogen over de gedurfde transhistorische aanpak: “Het New Horizons |Dieric Bouts Festival toont eens te meer het innovatieve karakter van Leuven, een stad die diepgeworteld is in de geschiedenis, maar altijd vooruit blijft kijken. Zo is de adembenemende nieuwe muurschildering van Leon Keer in de Dirk Boutslaan niet alleen een hommage aan verleden, maar kijkt ze tegelijkertijd naar de toekomst dankzij de bijbehorende augmented reality-app. En in het Leuvense stadhuis brachten de Gerechtigheidstaferelen van de 15e-eeuwse schilder een maatschappelijk debat op gang over gerechtigheid vandaag.”

Ook Bert Cornillie, schepen van cultuur, voorzitter van de raad van bestuur van M Leuven en covoorzitter KU[N]ST is tevreden. “Uniek aan dit festival was de enorme betrokkenheid: in totaal lieten meer dan honderd partners zich inspireren door Dieric Bouts. Zowel de culturele, toeristische en wetenschappelijke spelers als het onderwijs, de sociale sector en de Leuvense horeca en middenstand sprongen enthousiast op de kar. Brede participatie en inclusie waren kernwaarden. Unieke samenwerkingen rond Bouts hebben vele burgers verbonden. Dieric Bouts verdient deze erkenning en ik ben ontzettend tevreden dat zich dit zo mooi vertaald heeft in het groot aantal bezoekers voor dit festival.”

Lien De Keukelaere, coördinator van KU[N]ST Leuven vult aan: “Naast de bijzonder hoge publieksopkomst heeft het stadsfestival ook kansen gegeven aan jonge kunstenaars en makers, via Fringe, een experimentele kunstenparcours. Met Ocean of Sound, het eerste 4D Sound-festival van België georganiseerd door het STUK, heeft Leuven zich op de internationale kaart gezet van immersieve soundbeleving. Lokale verankering en internationale uitstraling gaan hand in hand bij het New Horizons | Dieric Bouts Festival.”

“Vier maanden lang zocht Leuven naar het voorbeeld van Dieric Bouts nieuwe horizonten op met een veelzijdig cultureel stadsfestival ”, benadrukt Bart Raymaekers rectoraal adviseur voor cultuur, kunst en erfgoed bij KU Leuven en covoorzitter KU[N]ST Leuven vzw. “De Leuvense universiteit werd in 1425 te midden van een snel veranderende intellectuele wereld gesticht. Het bracht pioniers als een Dieric Bouts ​ naar de stad. We zijn erin geslaagd om met talloze evenementen voor alle leeftijden bezoekers uit binnen- en buitenland te inspireren met originele verbanden tussen beeldende kunsten en andere disciplines. Ook de KU Leuven was trotse partner van dit project, met onder meer de tentoonstelling ‘Kennis aan de Ketting’ in de Universiteitsbibliotheek en een drukbezochte Museumnacht.”

Peter Bary, directeur M vult aan: “En het verhaal is verre van gedaan. Bouts leeft verder in Leuven, ook na het succesvolle New Horizons |Dieric Bouts Festival. In M Leuven loopt vanaf 16 februari tot 28 april de tentoonstelling ‘Atelier Bouts’. Die zoomt in op de restauratie van vijf topstukken, waaronder ‘De Triptiek van de Kruisafneming’. Dit werk – een uitzonderlijke bruikleen uit de Koninklijke Kapel van de kathedraal van Granada – zal naar aanleiding van het New Horizons | Dieric Bouts Festival grondig worden gerestaureerd door het KIK. Met de opvolgtentoonstelling Atelier Bouts nodigen we het publiek uit om nader kennis te maken met de technische en wetenschappelijke kant van de nalatenschap van Dieric.”

Bert Cornillie

Voorzitter van M Leuven en Leuvens schepen van cultuur