Michiel Coxcie verleidt

Dinsdag 25 februari 2014 — De wetenschappelijke onderzoekstentoonstelling ‘Michiel Coxcie. De vergeten Vlaamse Rafaël’ werd gesmaakt door een breed publiek. De afgelopen vier maanden bezochten zo’n 60.000 bezoekers M – Museum Leuven, waarvan 54.000 exclusief voor Coxcie. Door de grote aandacht werd de vergeten kunstenaar op de internationale kunst-historische kaart gezet.

Het is een beleid van M om wetenschappelijk onderzoek te doen naar minder bekende oude of hedendaagse kunstenaars. Deze tentoonstelling toonde de meerwaarde van deze langetermijnvisie. “M is trots op het resultaat. Hiermee tonen we aan dat een wetenschappelijk sterk onderbouwde tentoonstelling gesmaakt wordt door een breed publiek. Een onbekende kunstenaar is op de kaart gezet.” zegt Denise Vandevoort, voorzitter van M en schepen van cultuur van de Stad Leuven.

Wetenschappelijk onderzoek

Absolute topper was Coxcie’s beroemde kopie naar het Lam Gods van de gebroeders Van Eyck dat in M voor het eerst sinds 1808 werd samengebracht. Het was een unieke kans om dit meesterwerk in zijn geheel te bewonderen. Dit  zorgt ook voor nieuwe wetenschappelijke inzichten. Zo onderzochten de collega’s van het Koninklijk Instituut voor het Kunstpatrimonium (K.I.K.) de panelen van de kopie van het Lam Gods door onder andere een infraroodreflectografie uit te voeren. Deze resultaten helpen hen verder in de restauratie van het Vlaamse topstuk van de gebroeders  Van Eyck.

Lovende reacties

De tentoonstelling kreeg veel weerklank, zowel nationaal als internationaal. Verschillende media loofden de ‘visuele pracht’,  'de superieure audiofoon’ met Jan Hautekiet, 'de hilarische iPads’, de aandacht voor de kinderen.