Met je gezin op vakantie in ... de Museumspelstraat

Start van het zomerprogramma voor gezinnen

Maandag 6 juni 2016 — 1 jaar geleden opende de Museumspelstraat, het nieuwe kinderkwartier in de Savoyestraat en de museumtuin. Op zondag 5 juni werd dit gevierd in een knotsgekke festivalsfeer voor kinderen. Hiermee werd niet alleen de start gegeven van het zomerprogramma voor gezinnen. Gezinnen konden meteen ook nieuwigheden ontdekken zoals de yoga fit-o-meter, een ruilbibliotheek en een vernieuwde muziekmuur.

Inspirerende familieplek in het hart van Leuven

Een kindvriendelijke stad als Leuven heeft groene, inspirerende ruimtes voor kinderen en ouders nodig. De Museumspelstraat is hier een mooi voorbeeld van. “Iedereen is er welkom", zegt schepen van cultuur Denise Vandevoort. "Bovendien werd er hard gewerkt in de museumtuin. Naast het blotevoetenpad, de verhalenboom en de klimmuur zijn er nieuwigheden. Met een gloednieuwe fit-o-meter met yogabewegingen, gezellige strandstoelen, groen aan de klimmuur, een ruilbibliotheek en een vernieuwde muziekmuur zal iedereen nog beter de weg vinden.”

Voor schepen van Sociale Zaken, Bieke Verlinden, is dit dan ook een echt inspirerende familieplek geworden: “Hier ontmoeten gezinnen met jonge kinderen elkaar tijdens allerlei leuke, laagdrempelige activiteiten. Samen knutselen, hinkelen, klimmen of gewoon lekker op  blote voeten spelen in de tuin van het museum, het kan allemaal middenin onze binnenstad! En wie weet moedigt het aan om museum M ook verder te ontdekken…”. Iets wat Denise Vandevoort alleen kan beamen: "Uit onderzoek en ervaring weten we dat kinderen die al spelend kunst en cultuur ontdekken, hier ook later van blijven genieten en actief participeren. Onze Museumspelstraat is hier een ideaal instrument voor.

En of er deze zomer heel wat te ontdekken valt. Isabel Lowyck, afdelingshoofd publiekswerking van M :“ Het museum heeft deze zomer aan elk gezin gedacht. Naast de Museumspelstraat, is er ook M-idzomer for kids, een festival voor de allerkleinsten. De dolle beestenboel van Radio Oorwoud zal onze tuin op stelten zetten. Maar we werken ook aan M als toegankelijk museum. Zo ontvangen we inclusiespeelplein ’t Gansspel en de vrijwilligers van Domo.“

Zomerse activiteiten voor groot en klein

Deze zomer is er een heel aanbod, van kleine tot grote gezinsactiviteiten. In juni valt er elk weekend wel iets te beleven, van acro-yoga tot een dansworkshop met touwfiguren. Op zaterdag 24 juli zijn baby’s en peuters voor het eerst baas in onze tuin. Zo kan je die dag gratis komen schilderen of musiceren, aansluiten bij de Brabbelkaravaan of genieten van een theatervoorstelling. Voor de achtste keer op rij maakt M zich ook klaar voor ‘Leuven Autovrij’. Die zondag  kan je wegdromen bij een video van Katrien Vermeire. Zij staat stil bij een typisch vakantieritueel aan de kust: kinderen maken papieren bloemen en ruilen ze voor schelpen.  Daarna ga je zelf aan de slag met strandbloemen en schelpen. Of bezoek het museum die dag gratis.

Het volledige programma voor gezinnen kan je onderaan deze pagina downloaden.

Gekke kapsels | Start zomerprogramma in de Museumspelstraat (c) Andy Merregaert
Big Band | Start zomerprogramma in de Museumspelstraat (c) Andy Merregaert
Tanden uitgooien bij de tandenfee | Start zomerprogramma in de Museumspelstraat (c) Andy Merregaert
Start zomerprogramma in de Museumspelstraat (c) Andy Merregaert