M opent internationale toptentoonstelling Albast en solotentoonstelling Kato Six

Vanaf 14.10 loopt in M Leuven een internationale toptentoonstelling in samenwerking met het musée du Louvre. M toont beeldhouwkunst in de bijzondere steensoort albast, een zacht materiaal gelijkend aan marmer en populair in Europa van de 14e tot 17e eeuw. Het letterlijke hoogtepunt van de tentoonstelling is een multimediale opstelling van het 6,5 m hoge altaarstuk van de heilige Anna uit het Celestijnenklooster in Heverlee, nu in de M-Collectie. Diezelfde avond opent een tweede tentoonstelling in M van hedendaagse kunstenares Kato Six.

Albast

“M bouwde de voorbije jaren in binnen- en buitenland een stevige reputatie op als kenniscentrum van middeleeuwse beeldhouwkunst. ​ Dat resulteert nu in ‘Albast’, een schitterende expo in samenwerking met het wereldberoemde musée du Louvre. ​ Deze prestigieuze tentoonstelling toont internationale bruiklenen en topstukken uit heel Europa en presenteert het resultaat van een multidisciplinair onderzoeksprogramma op basis van isotopenanalyses. Een prachtig voorbeeld van internationale samenwerking”, vertelt Denise Vandevoort, schepen van cultuur en voorzitter van de raad van bestuur van M.

Sophie Jugie, curator musée du Louvre, voegt toe: “Albast was in de 14e tot 17e eeuw populair omdat het lijkt op marmer, maar veel gemakkelijker te bewerken is omdat het zo zacht is. In de tentoonstelling komen bezoekers meer te weten over het gebruik van albast voor sculptuur en de kenmerken van de steen aan de hand van grafmonumenten, altaarstukken, devotiewerken, en verzamelobjecten.”

“De tentoonstelling eindigt met het spectaculaire Sint-Anna altaarstuk van 6,5 m hoog uit het Celestijnenklooster in Heverlee, nu bewaard in de M Collectie. Het retabel uit 1610 illustreert in de tentoonstelling een laatste hoogtepunt van het gebruik van albast in de lage landen. Tegelijk vroeg M de hedendaagse kunstenaar Sofie Muller (°1974), die vaak in albast werkt, ​ om zich door het Sint-Annaretabel van M te laten inspireren en een nieuw werk te creëren, als epiloog bij de expo”, vult Marjan Debaene aan, afdelingshoofd Oude Kunst bij M en curator van de tentoonstelling.

Kato Six

Het werk van Kato Six balanceert tussen abstracte en figuratieve kunst. Ze werkt rond verschillende thema’s die ze uitwerkt tot reeksen. Architectuur, design, huiselijkheid en gebruiksvoorwerpen zijn daarbij belangrijke referenties. Vanuit die interesses gebruikt Kato Six herkenbare materialen zoals MDF, steen, plastiek of textiel. Zo wil ze de toeschouwer op een andere manier laten kijken naar bekende objecten of beelden. M presenteert naast bestaande sculpturen, tekeningen en een nieuwe reeks textielwerken, ook muurwerken die speciaal voor M gemaakt zijn.

Eva Wittocx, afdelingshoofd Hedendaagse Kunst in M en curator van de tentoonstelling, vertelt: “M ondersteunt kunstenaars op verschillende manieren in hun loopbaan. Deze solotentoonstelling is daar een goed voorbeeld van, het is voor Kato Six de eerste museale tentoonstelling, parallel verschijnt er een eerste monografie over haar werk. Eerder toonde Kato Six ook werk in de groepstentoonstelling ‘The Constant Glitch’, daarnaast heeft M ook meerdere werken van haar in de collectie.”

Praktische informatie

M opent beide tentoonstellingen feestelijk op donderdag 13.10 om 20:00. Toegang is gratis en kan zonder inschrijving.

‘Albast’ loopt vanaf 14.10.2022 t.e.m. 26.02.2023. Meer info staat op mleuven.be/albast. De tentoonstelling van Kato Six loopt van 14.10.2022 t.e.m. 26.02.2023. In dit kader vindt op 01.12.22 om 19:00 een ‘Artist Talk’ plaats. Meer informatie en tickets op mleuven.be/katosix.

De perspreview gaat door op woensdag 12.10.2022 in aanwezigheid van de voorzitter van de raad van bestuur van M en cultuurschepen Denise Vandevoort, algemeen directeur M Leuven Peter Bary, afdelingshoofd oude kunst en curator M Leuven Marjan Debaene, afdelingshoofd hedendaagse kunst en curator M Leuven Eva Wittocx, kunstenaar Kato Six.

• Aanvang: 09u45
  • Bezoek tentoonstellingen: 10u40