Leuven opent allereerste museumspelstraat van het land

Met de Museumspelstraat heeft Leuven er vanaf 1 juli een nieuwe inspirerende familieplek bij. Een blotevoetenpad, hinkelpad, muziekmuur, verhalenboom en klimmuur staan klaar voor alle gezinnen. Het nieuwe kinderkwartier in de Savoyestraat en de museumtuin heeft meteen ook een zomerprogrammatie met yoga en vertellingen klaarstaan.

Volgens Denise Vandevoort, schepen van cultuur, maakt de samenwerking tussen de verschillende partners de Museumspelstraat bijzonder. ‘We maken het cultuuraanbod in onze stad nog toegankelijker, wat een belangrijke doelstelling is van de Leuvense cultuurpartners. Via Huis van het Kind Leuven bereiken we veel en vooral enorm verschillende gezinnen. We leggen zo de weg naar cultuur open voor iedereen.’

Voor Bieke Verlinden, schepen van sociale zaken, is het concept het toonbeeld van ambitie. Alle gezinnen met jonge kinderen zijn hier welkom en vinden hier een rust- en spelplaats. ‘In Leuven leven heel wat gezinnen met jonge kinderen. Wij bouwen elke dag aan onze stad opdat ze een plek is waar iedereen thuis is. Ook de allerjongsten zijn daarom welkom in het hart van de stad’.

Isabel Lowyck, afdelingshoofd publiekswerking van M, noemt de Museumspelstraat uniek voor België. ‘Hoe fijn is het voor kinderen om zich middenin de stad uit te leven op een blotevoetenpad, muziekmuur, klimmuur, verhalenboom en hinkelpad?  Zo halen we een stukje groen naar Leuven. Bovendien word je in de Museumspelstraat omringd door prachtig geïllustreerde vreemde vogels, van de hand van illustratrice An Candaele. Creativiteit en vrije tijd gaan zo hand in hand. Ik kan me geen betere eerste kennismaking met een museum dromen.’

Zomerse Zaterdagen in de museumtuin

Deze zomer kan je in de museumtuin terecht om verhalen te beluisteren rond de zomereik. Maar je kunt ook rekken en strekken tijdens een yogasessie. Bij slecht weer wordt er geschuild in het museum.

De Museumspelstraat is een initiatief van Stad Leuven, M - Museum Leuven en Huis van het Kind Leuven.

Praktische informatie Museumspelstraat

0><99 jaar |  Vrije toegang en gratis

De Savoyestraat is permanent Museumpelstraat

De museumtuin is enkel open tijdens de openingsuren van het museum

Gesloten tijdens M-idzomer, vanaf 30 juli t.e.m. 2 augustus.

Praktische informatie Zomerse Zaterdagen

Yoga: 11.07, 25.07, 08.08, 22.08 |  Vertellingen: 18.07, 15.08 | 14:00 >< 15:00

3 ><99 jaar  | kinderen €2, volwassenen €5, M-bassadeur Gezin gratis

Reservatie verplicht via [email protected] | Incl. museumbezoek