Kerstcadeau van M: de nieuwe podcastreeks ‘Over HOUSE OF CARD’

Vijf gesprekken over het werk van Thomas Demand

Wie al eens met een audiogids door de expo ‘HOUSE OF CARD’ van Thomas Demand in M liep, hoorde een paar stemmen aan het woord die hun kijk op het werk van Demand met je delen. Curator Valerie Verhack ging daarvoor op bezoek bij Freek Persyn (51N4E), Kersten Geers en David Van Severen (OFFICE), Lisa De Visscher (A+) en Karen Van Godtsenhoven (The Met). M bundelde de volledige gesprekken in een podcast die een alternatieve kijk biedt op het diverse oeuvre van Thomas Demand.

“Dat M meer doet dan tentoonstellingen maken, was al langer duidelijk. Het voorbije jaar hebben we er alles aan gedaan om dicht bij onze bezoekers te blijven. We brachten kunst en verhalen naar hen in ons nieuwe magazine, via digitale tentoonstellingen, online artist talks … en nu ook via een podcast, die we lanceren als een vroeg kerstcadeau voor ons publiek”, zegt Denise Vandevoort, voorzitter van M en schepen van cultuur.

In gesprek met architecten

Het werk dat Thomas Demand toont in de expo ‘HOUSE OF CARD’ is sterk verbonden met de wereld van de architectuur. In vijf gesprekken tussen curator Valerie Verhack en andere experten kom je meer te weten over dat werk. Zo was Verhack te gast bij de architecten Kersten Geers en David Van Severen, die samen het architectenbureau OFFICE hebben. Zij geven hun kijk op het werk van architecten zoals John Lautner en het bureau SANAA, op wiens werk Thomas Demands ‘Model Studies’ I en II teruggaan.

Met Freek Persyn, architect en medeoprichter van het Brusselse bureau 51N4E, spreekt Verhack onder meer over Thomas Demands Kvadratpaviljoenen. Op uitnodiging van het textielbedrijf Kvadrat, wiens hoofdkwartier gevestigd is in het Deense Ebeltoft, tekende Thomas Demand een paviljoenencomplex (2020), dat momenteel gebouwd wordt. Het is de eerste keer dat Demand echte gebouwen laat optrekken.

Lisa De Visscher, architect en hoofdredacteur van het Belgische architectuurmagazine A+, gaat dieper in op Thomas Demands werken ‘Embassy’ en ‘Nagelhaus’, die beide in M te zien zijn. ‘Embassy’ is een ruimtelijke installatie van negen foto’s die een portret schetsen van de ambassade van Niger in Rome, van de façade tot de gangen en het interieur. Daarvoor werkte Demand samen met de Duitse architect Arno Brandlhuber. ‘Nagelhaus’ was een project bedoeld voor de publieke ruimte in Zurich in samenwerking met het Britse architectenbureau CarusoStJohn. Het werd niet gerealiseerd, maar in M zie je er onder andere een levensgrote maquette van.

Azzedine Alaïa

Het draait niet enkel om architectuur in deze podcast. Voor een gesprek over Demands recente ‘Model Studies IV’, die gebaseerd zijn op het werk van Tunesische modeontwerper Azzedine Alaïa, ging Verhack in gesprek met Karen Van Godtsenhoven. Zij is associate curator van het Costume Institute in de MET in New York. Al sinds haar jaren als curator aan het Modemuseum in Antwerpen verricht ze onderzoek naar het werk van Azzedine Alaïa in de Parijse Fondation Alaïa.

Niet de eerste keer

Dit is trouwens niet de eerste podcast die M Leuven de wereld instuurt. In het najaar van 2019 lanceerde het museum het audioverhaal ‘Moving Henry’ naar aanleiding van de verhuis en restauratie van het praalgraf van Hendrik I, de eerste hertog van Brabant. Eerder dit jaar kwam M naar buiten met de audioreeks ‘Klinkt als Kunst’.

De tentoonstelling ‘HOUSE OF CARD’ loopt nog tot en met 18.04.2021 in M. Beluister de podcast op Spotify.

Het volledige digitale aanbod van M vind je op mleuven.be/beleefMdigitaal

Diensthoofd Communicatie & Pers, M Leuven

Voorzitter M, Leuvens schepen van Cultuur en Toerisme

Persberichten in je mailbox

Over M Leuven

M Leuven brengt een unieke mix van oude en hedendaagse kunst in een indrukwekkende architecturale setting van de Belgische toparchitect Stéphane Beel. Naast de vaste collectie presenteert M tijdelijke tentoonstellingen van zowel oude meesters als hedendaagse kunstenaars.