EXPO MIES VAN DER ROHE OPENT OP 9 NOVEMBER

9.11.2018 >< 24.02.2019 | in M - Museum Leuven

Als meest prestigieuze prijs van hedendaagse architectuur in Europa honoreert de EU Mies van der Rohe Award iconische bouwprojecten die Europa mee vorm en kleur geven. De tentoonstelling toont 40 werken, geselecteerd door een internationale topjury, die ditmaal specifiek inhaken op het stedelijke karakter van Europa. Ze staan opgesteld volgens hun plek in het stedelijk weefsel. Samen vormen ze de City of 40, een imaginaire stad.

De lijst van geëxposeerde projecten bevat publieke bouwwerken zoals een station, een bibliotheek, een opera en enkele musea, maar vooral nieuwe woonvormen en collectieve huisvesting zijn opvallend sterk in de award terug te vinden.

Twee laureaten, beide voorbeelden van collectief wonen, staan centraal in de tentoonstelling: de eerste prijs is voor het project DeFlat Kleiburg, een intelligente en betaalbare renovatie van het laatste grote flatgebouw van de Bijlmermeer in Amsterdam, ontworpen door NL architects & XVW architectuur. De prijs voor opkomend talent ging voor het eerst in de geschiedenis van de award naar een Belgisch bureau, MSA/V+, voor hun sociale woningbouwproject Navez in Schaarbeek dat vijf passiefwoningen voor grote gezinnen inpast op een klein hoekperceel in de stad.

De tentoonstelling creëert een boeiende, inspirerende ervaring waarin je architectuur beleeft door schaalmodellen, schetsen, video’s en soundscapes. Bij de tentoonstelling hoort een catalogus die verkrijgbaar is in de M-bookshop.

PRAKTISCH

WANNEER: vrijdag 9 november 2018 t.e.m. zondag 24 februari 2019 / WAAR: M - Museum Leuven | Leopold Vanderkelenstraat 28 | 3000 Leuven TICKETS: ​ www.mleuven.be / OPENINGSTIJDEN: ma-zo 11u–18u / do 11u-22u | woensdag gesloten

INFOwww.stadenarchitectuur.bewww.miesarch.comwww.mleuven.be | [email protected] | ​ t 016 22 22 39

OPENINGSDEBAT

De twee prijswinnaars zijn aanwezig zijn en stellen met veel trots hun winnende projecten voor aan het publiek.

Architectuurjournalist en –criticus Koen Van Synghel brengt de Nederlandse en Belgische architecten van de winnende bureaus met elkaar in een dialoog waarbij het thema “collectieve huisvesting” centraal zal staan.

WANNEER: do 8 november 2018, om 20 uur / WAAR: forum M – Museum Leuven / TAAL: Engels

ORGANISATIE: Europese Commissie, Fundació Mies van der Rohe Barcelona, Stad en Architectuur vzw i.s.m. M – Museum Leuven ​ /

Met steun van: Vlaamse Overheid, Stad Leuven, Vandersanden Group, A+

BEELD: Navez, Brussel, door MSA/V+, © Serge Brison / www.sergebrison.com ​