Cécile B. Evans opent solotentoonstelling 'Sprung a leak' in M

Een theaterstuk in drie bedrijven

Twee menselijke robots, een robothondje en een fontein. Dat zijn de hoofdrolspelers in Sprung a Leak, het nieuwste werk van Cécile B. Evans (1983, België-Verenigde Staten). In dit geautomatiseerde theaterstuk staat ze stil bij de impact van technologie op ons gedrag. Haar eerste Belgische solotentoonstelling loopt nog tot 19 november in M-Museum Leuven.

Technologie versus menselijke emotie

Cécile B. Evans gaat in haar installaties, video’s, online platforms of performances na wat de impact is van technologie op ons gedrag. Aanleiding hiervoor zijn het toenemend aantal gemediatiseerde gebeurtenissen, zoals bv. Wikileaks of terroristische aanslagen. Zo staat ze met Sprung a Leak stil bij datalekken en de onbetrouwbaarheid van systemen.

“Er waren terroristische aanslagen, staatsgrepen, politieke schandalen, epidemieën. Als olie op het vuur waren er regelmatig informatielekken die eindeloze lagen bleken te hebben.  Het meest verontrustende was dat mensen niet schenen te weten wat ze konden doen, behalve meer content consumeren en produceren - we waren opgesloten in een emotionele epidemie vanjewelste. Wat al deze gebeurtenissen gemeen hadden, is dat je er toegang toe kreeg via hardware: mijn telefoon, mijn computer, en software: mijn sociale media, mijn apps, zoekmotoren. Deze toegang, deze lekken, de overvloed aan informatie zelf heeft het potentieel om productief en krachtig te zijn (en heeft dat ook bewezen). Maar hoe is dat houdbaar als de mensen die er het meest baat bij hebben, er geen controle over hebben?'

Tegelijkertijd is de titel een referentie naar Two Noble Kinsmen (De Twee Edele Verwanten), een komedie van William Shakespeare uit 1634. Wanneer de dochter van de cipier haar emoties niet meer de baas kan, gebruikt ze de metafoor: 'A leak is sprung, a sound one' ('Er is een lek, een ernstig lek'). In Shakespeares stuk duidt het lek in het schip waar het personage over spreekt, op het falen van technologie ten opzichte van de natuurelementen. Het is precies dit spanningsveld tussen het uitvallen van technologie en menselijke emotie dat centraal staat in Sprung a Leak.

Theaterstuk in drie bedrijven

Sprung a Leak is een theaterstuk in drie bedrijven waarin twee humanoïde robots, een robothondje en een fontein de hoofdrollen spelen. Daarnaast maken ook drie ‘users’ deel uit van de performance. De machines zijn geprogrammeerd om typisch menselijk of dierlijk gedrag te tonen wat het inlevingsvermogen van de toeschouwer enkel vergroot. Tegelijkertijd voorkomt de identieke, generische stem van de personages elke mogelijke identificatie met de protagonisten. De stem suggereert dat alle personages, hoe divers ze op het eerste zicht qua hardware of programmatie ook lijken, deel uitmaken van een enkel software systeem dat diepgaand gecontroleerd is.

Zowel in de verhaallijn als in de vormelijke uitwerking is Sprung a Leak  een onvolmaakte samenwerking tussen de mens en machines. Via de schermen vernemen de gebruikers en de drie robots informatie die hen steeds meer kwetsbaar maakt. Doorheen het digitaal geanimeerde personage van de beauty blogster Liberty krijgt Sprung a Leak vervolgens een andere wending: conventies zoals tijd en zelfs de structuur van het theaterstuk zelf stuiken in elkaar. Het is een scenario waarin mens en machine dienen samen te werken, om alles te stoppen en opnieuw te beginnen. Dit veronderstelt een maatschappelijke omwenteling, zo suggereert althans de verwijzing naar Eugène Delacroix’ schilderij La Liberté guidant le peuple (1830) op verschillende tv-schermen aan het einde van het derde bedrijf. Het samenwerken om helemaal opnieuw te beginnen is ook letterlijk wat mens en machine doen in Sprung a Leak.

Bio

Cécile B. Evans (1983, België-Verenigde Staten) woont en werkt in Londen. Ze had recente solotentoonstellingen in Galerie Emanuel Layr, Wenen (AT), Tate Liverpool (UK), Kunsthalle Aarhus (DK), Kunsthalle Winterthur (CH) en De Hallen Haarlem (NL). Haar werk was eerder te zien op de 9de Biënnale van Berlijn (DE), de 20ste Sydney Biënnale (AUS) en de Moskou Biënnale voor Jonge Kunst (RU). Ze heeft ook AGNES gerealiseerd, een online werk in opdracht van de Serpentine Galleries in Londen (2014) en nog steeds toegankelijk op de Serpentine website. Haar werk wordt vertegenwoordigd door galerie Emanuel Layr in Wenen (AT).

Sprung a Leak maakt deel uit van een coproductie in samenwerking met Tate Liverpool en Haus der Kunst München.

Praktische informatie

Sprung a Leak is een performance van ongeveer 18 minuten. Ze is doorlopend te zien van 11u tot 12u30 en van 14u tot 17u30. Op donderdag ook van 19u tot 21u30.

Curator: Valerie Verhack

---

12.10.2017: Artist’s talk: Cécile B. Evans in gesprek met Craftworkz robotprogrammeur Deevid De Meyer over robotica en artificiële intelligentie in Sprung a Leak

16 – 19.11.2017: Cécile B. Evans stelt ook een nieuwe performance voor tijdens het jaarlijkse Playground festival, een samenwerking tussen M en STUK Leuven.

Persdossier Cécile B. Evans (PDF)

Script Sprung a Leak (pdf)

Veerle Ausloos

Pers en communicatie, M - Museum Leuven

Persberichten in je mailbox

Over M Leuven

M Leuven brengt een unieke mix van oude en hedendaagse kunst in een indrukwekkende architecturale setting van de Belgische toparchitect Stéphane Beel. Naast de vaste collectie presenteert M tijdelijke tentoonstellingen van zowel oude meesters als hedendaagse kunstenaars.