15.310 keer bedankt

Crowdfunding van M Leuven om opkomende kunstenaars te ondersteunen overtreft verwachtingen

In december startte M Leuven met de crowdfundingcampagne ‘Kunst is van iedereen’ om samen met het publiek opkomende kunstenaars te steunen en hun werk tentoon te stellen in M. En met succes. De campagne leverde maar liefst 15.310 euro op.

Samen sterk

Het initiatief maakt deel uit van een groter project: M, stad Leuven en Cera engageerden zich om samen opkomend talent te ondersteunen in tijden van corona. Zowel stad Leuven als Cera trokken hier elk een enveloppe van 50.000 euro voor uit.

Denise Vandevoort, voorzitter van M Leuven en schepen van Cultuur, legt uit: “Dat we over de kaap van 10.000 euro zijn gegaan, duidt op een sterke steun vanuit het publiek. De vraag hoe het publiek kon helpen, kwam regelmatig tot bij ons. Het doet ons plezier dat er zo genereus de daad bij woord gevoegd is. We kunnen alleen maar bedankt zeggen. 15.310 keer bedankt.”

“Dankzij de steun van het publiek aan het museumfonds M-LIFE kunnen er meer werken aangekocht worden en dus meer kunstenaars ondersteund worden”, vult curator en afdelingshoofd Hedendaagse Kunst Eva Wittocx aan. “Nu de campagne is afgelopen, worden de overheidssteun en private middelen samengelegd en wordt de finale lijst van kunstwerken afgerond.”

Een comité van vier experten in de hedendaagse kunst maakt de selectie in overleg. Eva Wittocx en Valerie Verhack van M Leuven worden bijgestaan door Hicham Khalidi, directeur Jan Van Eyck Academie Maastricht en curator Louis-Philippe Van Eeckhoutte uit Brussel.

Nog even geduld

Nu de steun concreet is, wordt de laatste hand aan de lijst van kunstwerken en kunstenaars gelegd. Op de bekendmaking van de namen en kunstwerken is het nog even wachten. Die volgt in maart. De werken zijn vanaf 2 april 2021 te bekijken in M Leuven. ​ De tentoonstelling loopt tot 5 september 2021. Daarna zullen de werken regelmatig opduiken in de collectiepresentaties in M. Een tijdslot reserveren kan via mleuven.be/tickets. ​ ​

Het project komt tot stand met de steun van Cera, de stad Leuven en M-LIFE, het fonds van M beheerd door de Koning Boudewijnstichting.